
V mesiacoch november 2015 až január 2016 sme pre potreby nášho blogu o manažmente urobili prieskum
na tému riadenia a fungovania firmy, ktorý prednostne slúžil pre tvorbu nových článkov v roku 2016.
Sme presvedčení, že by jeho výsledky mohli zaujímať aj mnohých z vás a inšpirovať pri pohľade na fungovanie práve vašej firmy. Preto nám dovoľte informovať vás, ako podnikatelia, vodcovia a manažéri z rôznych oblastí na otázky ankety odpovedali a ako ich z pohľadu aj našej praxe interpretujeme.
Cieľovou skupinou boli podnikatelia, majitelia, živnostníci i TOP manažéri malých a stredných podnikateľských subjektov. Pýtali sme sa tieto otázky:
Na prvú otázku „Ktoré oblasti života vo firme považujete za najproblémovejšie“ ste za tie najproblémovejšie označili veľmi vyrovnane najmä tieto dve oblasti – plánovanie a kontrola (21,13%) a personálne otázky (19,72%).
Aj naše skúsenosti z praxe potvrdzujú, že tieto dve oblasti sú vo firme kľúčové. Dobré, kvalitné plánovanie zaručuje 70-80% úspechu akejkoľvek aktivity. Oblasť plánovania zahŕňa jasne zadefinované vízie a ciele, produkt a kroky na ich naplnenie. Umením je potom schopnosť predstaviť ich svojim ľuďom a dokázať ich nadchnúť a zladiť tak, aby takpovediac jednomyseľne šli za týmito cieľmi spolu s vami. Každý jeden by mal pritom presne poznať svoju úlohu, stotožniť sa s ňou a napĺňať ju. Plánovanie zahŕňa schopnosť čo najpresnejšie predvídať, ako sa budú veci vyvíjať a tak ich mať plne pod kontrolou. Dá sa povedať, že:
„Kontrola je predvídateľná zmena.“ – L. Ron Hubbard
No a, logicky, akúkoľvek činnosť vo firme dokážeme posúvať len vďaka prítomnosti schopných a lojálnych ľudí. Ide to ruka v ruke, preto vidíme v prieskume tú vyrovnanosť. A ako ich vyhľadať, vybrať a zaškoliť je systém, ktorý dáva silu firme napĺňať jej plány.
Ďalej manažérov trápi oblasť efektívneho riadenia financií (16,90%). Áno, dobrý gazda sa bude vždy snažiť skúmať, kde nájsť alebo ako vytvárať finančné rezervy, pokiaľ chce byť životaschopný a solventný. Častokrát však manažérom chýbajú základné nástroje, ako to všetko ukočírovať. Nie každý dokáže s ľahkosťou vytvoriť dobrý finančný plán, ktorý by mu takúto prosperitu zaručoval. K tomu je však potrebné mať vo firme taký systém, ktorý by zabezpečoval, že výdaje sú pod kontrolou.
Na druhú otázku „Čo považujete za najdôležitejšie pre správne a efektívne fungovanie firmy?“ vyšlo jednoznačne, že si vážite, ak v svojom tíme máte správnych ľudí, nakoľko za to najdôležitejšie považujete medziľudské vzťahy, prácu s ľuďmi a komunikáciu (37,78%). Prax ukázala, že skutočne rýchla, presná a neviaznuca komunikácia je základom pre skvelé medziľudské vzťahy, efektívnu prácu ľudí a tým aj pre napredovanie firmy. Je to v skutočnosti otázka jasných komunikačných pravidiel a komunikačných línií.
Ako druhé najvýznamnejšie bolo riadenie, organizácia a kontrola (24,44%). Táto oblasť súvisí s jasnou organizačnou štruktúrou, presne pomenovanými tokmi produktov vo firme a náplňami jednotnotlivých postov. Toto je základom dobrej kontroly.
Keďže sme chceli vidieť, kde sami respondenti vidia nedostatok informácií, pýtali sme sa, „V ktorej oblasti riadenia firmy by ste privítali viac poznatkov?“. Aj tu najviac rezonovala problematika personálu – ako nájsť dobrých ľudí do tímu, ako potom následne s nimi pracovať a motivovať ich k väčším výkonom (26,83%). Na zvládnutie tejto problematiky existuje rad nástrojov, napr. efektívne testovanie kandidátov, systém vedenia pohovorov, systém zaškolenia a následného vzdelávania a systém spravodlivého hodnotenia a odmeňovania ľudí na základe merania ich produkcie. Vytváranie skutočne skvelého tímu tkvie v úplnom objasnení slova „motivácia“, ktoré je, žiaľ, tak často nepochopené.
Ďalej by ste chceli získavať manažérske zručnosti a vedieť viac o tom, ako dobre zorganizovať a kontrolovať prácu vo firme (12,20%). Otázka organizovania a kontroly práce súvisí priamo s organizačnou štruktúrou založenou na prírodných zákonoch. V praxi sa často strtávame, že mnohé, pre prežitie nutné oblasti organizácie sú podceňované alebo vo firmách vôbec neexistujú. A potom zlyháva aj zorganizovanie a kontrola práce.
Trochu alarmujúce je, že až takmer štvrtina z opýtaných (24,39%) nevidia potrebu sa posúvať ďalej, alebo sa k otázke nevedeli vyjadriť. Možno sa v zhone povinností len nezastavia a nepouvažujú nad tým, čo by sa dalo v živote zmeniť k lepšiemu. Možno ani neveria, že sa to dá. A možno ich naša otázka len zaskočila. Samozrejme, môže to byť aj obraz perfektne fungujúcej firmy, kde naozaj nie je čo zlepšovať. Ale, dovoľte mi snáď trochu provokatívnu otázku, no úprimne dobre mienenú – je pre vás firma zábavnou hrou? Manažujete s úsmevom? Ak áno, tak vám zo srdca gratulujem, pretože to je presne to, čo sa snažíme našou prácou u klientov dosiahnuť.
Pre nás sú vaše podnety naozaj hodnotné, preto sa chceme poďakovať každému, kto ochotne odpovedal na naše otázky. V dnešnej dobe sme často bombardovaní prieskumami rôznych agentúr a niekedy je to otravné. O to viac si vašu účasť vážime a veríme, že vám práve na základe vašich odpovedí naše články, manažérske tipy, citáty či definície z manažérskej oblasti budú prinášať inšpiráciu a spokojný úsmev na tvári.
Niektorým z tém, ktoré vás zaujímajú, sme sa už na našom blogu dotkli a naďalej vám budeme v nových článkoch prinášať základné princípy, aby sme reflektovali na konkrétne oblasti zmienené v tomto vyhodnotení ankety.
Taktiež na našej stránke Nástroje, nájdete hlavné manažérske nástroje, ktoré pokrývajú takmer všetky témy a dávajú záruku, že sa s tým dá niečo urobiť »
Ak sa vám článok páčil a myslíte si, že by mohol niekoho z vašich priateľov, známych alebo obchodných partnerov inšpirovať, kliknite na zelený krúžok s obálkou a prepošlite mu tento link.
- Ako zvládnuť firmu v panike - 27/03/2020
- V čom by mali byť výnimoční? - 24/02/2018
- TOP 6 článkov 2016 - 13/01/2017
Pridaj komentár