
Častokrát sa vo svojej praxi stretávam s pohľadom majiteľov a manažérov:
„Nemáme tých správnych ľudí, a preto to u nás nejde tak, ako by sme potrebovali”.
Dokonca ešte častejšie konštatujú:
„Aj sme prijali na prvý pohľad skvelého človeka, ale výsledky nie sú také, ako sme očakávali”.
No a práve vtedy sme si privykli hľadať hlavnú chybu v nich – v pracovníkoch. „Sú neschopní.“
Je to ale skutočne vždy tak?
Pokiaľ máme opakujúce sa problémy s personálom, musíme si v prvom rade uvedomiť základné pravidlo – prírodný zákon:
„Vždy, keď sa niečo deje, hľadaj príčinu minimálne jeden krok pred tým.”
V predchádzajúcom článku sme poukázali na štyri základné oblasti možných problémov, ktoré môžu byť príčinou zlého fungovania personálu. Ako teda postupovať podľa tohto zákona?
V prvom rade musíme začať od posledného bodu 4, ktorý – ak si spomínate – rieši to, aké pevné body má pracovník vo firme pre to, aby mohol efektívne fungovať a dosahovať požadované výsledky.
Čo si ale máme predstaviť pod tými pevnými bodmi?
Máme jasnú organizačnú štruktúru, podľa ktorej pracovník presne vie, kde sa nachádza, kto je jeho nadriadený, prípadne kto sú jeho podriadení?
Máme spísané jasné a presné popisy pracovných činností, z ktorých pracovník pozná jednoznačne svoje povinnosti, zodpovednosť a právomoci?
Vie, čo je jeho pracovná náplň, od koho čo dostáva a komu čo odovzdáva?
Pozná presné termíny na plnenie svojich úloh?
Vie, ako technologicky postupovať pri zvládaní úloh?
Vie, aké materiály má používať a ktoré pravidlá/smernice sú pre neho záväzné?
Pozná vôbec svoj produkt – teda výsledok práce?
A v neposlednom rade – pochopil účel svojho postu?
Máme jasne zadefinované a nastavené jeho odmeňovanie tak, aby odrážalo jeho výsledok – produkt? A meriame vôbec jeho produkt štatisticky?
Máme jasné pravidlá komunikácie, systém porád, meetingov a koordinačných sedení pre plnenie plánov? Má vôbec nejaký plán a vie, čo má dosiahnuť?
Tam, kde nie sú pevné body, vzniká chaos. Pokiaľ sa jedná o jedného pracovníka, to vieme zvládnuť. Ale čo keď ich takýchto mám viac? Vidíme len jedno – všetci „očividne“ makajú, ale výsledky nikde. A čo je najhoršie, tí skutočne dobrí neznášajú chaos – a odchádzajú.
Preto skutočne pozrite, či majú aj vaši pracovníci všetky pevné body pre svoju prácu. Ak nie, vytvorte ich.
Taktiež nájdite všetko, čo by ich mohlo demotivovať a odstráňte to. Potom objasnite všetky nejasnosti a nepochopenia.
Je pravda, že existujú aj takí schopní, ktorí si takéto pevné body vedia vytvoriť postupne sami. Ale takých géniov, žiaľ, nie je veľa. Na to sa nespoliehajme!
Jediný spôsob, ako vieme odstrániť chaos, je nájsť pevný bod! A potom druhý, tretí…
Aj horolezec, keď chce vyliezť na skalu má presne stanovenú trasu a pevné body na nej. A keď toto dodrží, je úspešný.
Ak sa vám článok páčil a myslíte si, že by mohol niekoho z vašich priateľov, známych alebo obchodných partnerov inšpirovať, kliknite na zelený krúžok s obálkou a prepošlite mu tento link.
- Ako zvládnuť firmu v panike - 27/03/2020
- V čom by mali byť výnimoční? - 24/02/2018
- TOP 6 článkov 2016 - 13/01/2017
Zdravím na Západ. S tým horolezcom je to pekné a výstižné prirovnanie. Výborný článok. 🙂
Ahoj Michal, zdravým na Východ. Ďakujem. Veru a je to aj v praxi tvrdo tak. Aj vo firme dlhodobé prežitie závisí od pevných bodov. Vašo