
Už sa vám niekedy vo firme stalo,
„že akože z ničoho nič” odišiel ten, ktorý zvyčajne patril k tým najschopnejším? Dokonca bol dlho ťahúňom firmy?
Mnohí klienti sa ma pýtajú,
prečo je to tak.
„Čo robiť?“
„Ako ich motivovať?“
Avšak práve otázka „Ako ich motivovať?” tu, žiaľ, nie je úplne na mieste.
Tá správna odpoveď totiž príde po otázke:
„Čo ich v skutočnosti demotivovalo?“
Prvé, čo si musíme povedať je, že schopní ľudia
nikdy neodchádzajú z ničoho nič.
Oni neodchádzajú preto, že im niekto ponúkol o pár euro viac,
alebo poskytol také či onaké výhody.
Nepotrebujeme ich presviedčať zvýšením platu či pridaním bonusov (ak platí, že odmeňovací systém je dobrý a spravodlivý).
Pre nich je práca samozrejmá povinnosť a sú na svoje výsledky hrdí.
Len zrazu vidíme, že už nepracujú s tým elánom, nadšením a oddanosťou.
A verte, toto začne len vtedy, keď ich niečo demotivuje.
Veľakrát na tú otázku, čo presne to je, nájdete odpoveď aj sami. Len sa spýtajte:
Koľko času im venujeme?
…no nie je kedy, lebo musíme stále zvádať tých, čo nefungujú dobre.
Koľkokrát sme s nimi zrušili schôdzku alebo nedodržali termín?
…veď oni vedia, čo robiť…
Koľkokrát sme naložili na nich aj to, čo mali zvládať iní?
…veď oni to urobia najlepšie…
Koľkokrát mali niečo prisľúbené a nesplnilo sa?
…veď boli teraz dôležitejšie veci…
Koľko ich návrhov na zlepšenie sme si ani nepovšimli?
…keď bude čas, pozriem sa na to…
Koľkokrát sme ich potvrdili za ich skvelú prácu?
…oni si na to nepotrpia a veď všetci vedia, že sú schopní…
Koľkokrát sme sa ich pýtali, čo potrebujú, aby ich práca bola ešte efektívnejšia?
…veď oni sú šikovní a nejako si poradia…
Kedy naposledy sme sa ich spýtali, kam by to vo firme chceli dotiahnuť?
Či ich práca na súčasnom mieste stále napĺňa?
… veď svoju oblasť zvládajú hravo a sú tam najlepší…
A takto by sa dalo ešte dlho pokračovať.
Ale samozrejme, dôvody sa dajú nájsť v rôznych oblastiach firmy.
Sú to totiž ľudia, ktorí majú radi jasný systém.
Chcú mať jasne pomenované, kto čo robí, za čo je kto zodpovedný,
kto má čo na starosti.
Prirodzene vnímajú spravodlivosť a krivdu.
Majú radi výzvy a vízie, kam smeruje naša firma.
Jednoducho majú radi poriadok, radi tvoria a rozhodujúce
sú pre nich výsledky.
Zistite, čo im v tom bráni a napravte to.
Nájdite a overte ten skutočný dôvod a odstráňte ho.
Budete možno sami prekvapení, aké to môžu byť „banality”.
Veľa firiem sa neustále zameriava na vytváranie motivačných systémov.
Áno, je to dôležité. Ale ani ten najlepší systém nebude fungovať,
keď bude vo firme existovať veľa demotivácie.
Odstráňte všetko to, čo ju spôsobuje a uvidíte, že motivačný systém je vlastne veľmi jednoduchá vec.
Ak sa vám článok páčil a myslíte si, že by mohol niekoho z vašich priateľov, známych alebo obchodných partnerov inšpirovať, kliknite na zelený krúžok s obálkou a prepošlite mu tento link.
- Ako zvládnuť firmu v panike - 27/03/2020
- V čom by mali byť výnimoční? - 24/02/2018
- TOP 6 článkov 2016 - 13/01/2017
Myslím, že pozornosť šéfa, alebo jednoduchá pochvala za niečo, čo sa podarilo, je presne to, čo ľuďom s dobrým a kvalitným výkonom chýba vo väčšine firiem. Jedného dňa sa človek už nedokáže vyrovnať s pocitom, že nech robí čo robí, všetko je samozrejmosť. A tak zatúži po zmene, odíde niekam, kde jeho znalosti obohatia inú firmu akýmsi „novým vetrom“ a on si chvíľu užije viac pozornosti. Nemuselo by to tak byť, ale majitelia si to zväčša uvedomia, až keď je neskoro. A to už ani nehovorím o ľuďoch, ktorí ani len nedokážu oceniť stabilného pracovníka, tak si zvykli na to, že je to samozrejmosť…
Máš úplnú pravdu Janka. Toto žiaľ býva najčasteším kameňom úrazu a pritom riešenie je veľmi jednoduché. Netreba ale zabudnúť aj na tie ostatné. Ako je firma zorganizovaná, ako sú prerozdelené úlohy a či sú jasne zadefinované. Akýkoľvek „neporiadok“ je silne demotivujúci faktor. Ale začať určite treba venovaní sa schopným a úspešným. Ďakujem.