Držte opraty pevne v rukách
Otázka „Ako mať dianie vo firme úplne pod kontrolou a nemusieť pritom stále o všetkom rozhodovať?” je otázkou, ktorá otvorene alebo podvedome trápi nejedného majiteľa a manažéra. Čo teda má v rukách, aby nemusel všade byť, všetko stále vysvetľovať a kontrolovať, a to v neustálom zhone a strese?
Aké má nástroje? Hovoríme tu o manažérovi – o niekom, kto tvorí a riadi – a o nástrojoch – o prostriedkoch na uskutočňovanie nejakej činnosti. Vieme teda, že nástroje manažmentu sú také, ktoré mu umožnia
> vytvoriť a riadiť organizáciu,
> zadefinovať smerovanie tokov a produktov,
> zadefinovať pracovné postupy a ich výsledky,
> následne ich merať a vyhodnocovať,
> plánovať a dosahovať ciele.
Musia to byť nástroje, ktoré podporia základnú vlastnosť manažéra, ktorú od neho očakávame a vážime si – a to je schopnosť robiť rýchle a správne rozhodnutia. Bez správnych nástrojov nemusia byť ani rýchle, a ani správne.
A vlastne každý pracovník je vo firme aj malý manažér – veď musí manažovať minimálne seba.
Teda sú to nástroje, ktoré v skutočnosti používajú všetci vo firme.
Preto pre Vás pripravujeme na každý základný nástroj samostatný eBook.
Zatiaľ si prečítajte, čo sú, čo riešia a aké otázky s nimi sú spojené.
Orgboard – organizujúca tabuľa
(z angl. Organizing Board)
Firma môže zvyšovať svoju produkciu len, keď je dobre zorganizovaná.
> Do akej miery je to statický nástroj a do akej, naopak, predstavuje dynamiku firmy?
> Čo musí takáto tabuľa obsahovať tak, aby bola úplná, zrozumiteľná a funkčná?
> Ako ju ovplyvňuje veľkosť organizácie, resp. počet pracovníkov?
> Čo je to maskovaná diera?
> Ktoré oblasti sú najčastejšie podceňované a brzdia tak rast firmy?
Orgboard prináša do riadenia a organizovania poriadok a istotu.
Klobúky – popisy pracovných náplní
Ľudia robia dobre svoju prácu, keď rozumejú tomu, čo robia a poznajú svoj produkt.
Ako ich spísať tak, aby sa nestali len formálnym dokumentom, ale aby boli praktickým pomocníkom? Teda:
> aby pracovníci dokázali skutočne podľa nich samostatne robiť?
> aby ste nemuseli riešiť konflikty typu „Ja som to nevedel“, „To mi nikto nepovedal“?
> aby ste nemuseli zvládať stav “Toto nie je moja práca”?
> aby ste mohli nového človeka zaučiť rýchlo tak, aby v krátkom čase robil svoju prácu samostatne a plnohodnotne?
Klobúky prinášajú do firmy samostatnosť, zastupiteľnosť a súhru.
Štatistiky – meranie výkonnosti
Štatistiky sú reálnou výpoveďou o produkcii a stave firmy. Sú vašimi očami.
> Čo vlastne by sme mali merať, tak aby výsledky dávali zmysel?
> Aká forma je pre nás vypovedateľná?
> Kto a ako často má robiť a vyhodnocovať štatistiky?
> Ako nastaviť meranie tak, aby sme mohli firmu riadiť aj na diaľku?
> Aký majú význam pri ohodnocovaní pracovníkov?
Štatistiky prinášajú do riadenia firmy kontrolu a reálny pohľad.
Kondície – čo s vývojovými trendmi
Úspech firmy a každého človeka je merítkom schopnosti posúvať vývoj želaným smerom.
V každej chvíli sa človek či firma nachádza v nejakej kondícii, v nejakom stave. To, ako sa zachováme v danej kondícii, bude predurčovať, ako sa nám bude následne dariť.
> Prečo aj úspešné firmy zažívajú pády?
> Ako sa pomocou kondícií vieme dopracovať k naplneniu našich cieľov?
> Ako na základe vyhodnotenia minulosti stanoviť presné kroky pre tvorbu budúcnosti?
> Aké existujú trendy a ako ich zvládať?
> Ktoré stavy sú skutočne nebezpečné pre našu existenciu?
Kondície prinášajú do riadenia presný návod ako zvládnuť akýkoľvek stav, nielen vo firme.
Adminškála – efektívne plánovanie
Priama cesta k cieľu vedie cez kvalitné plánovanie.
> Prečo v skutočnosti nie vždy dosahujeme svoje ciele?
> Na čom vo firmách plánovanie zlyháva?
> Bez ktorých pravidiel sa plány stávajú len peknými, no prázdnymi slovami na papieri?
> Čo musia obsahovať plány a kto ich vypracováva?
> Ako zostaviť plán tak, aby každý poznal svoju úlohu v ňom?
Plány prinášajú do riadenia koordináciu vo firme a kontrolu nad dosahovaním cieľov.
Adminkontá – efektívna kontrola financií
Merítkom úspešnosti firmy je schopnosť zachovať si kredit a solventnosť.
> Aké sú základné pravidlá pre udržanie solventnosti?
> Čo v skutočnosti spôsobuje platobnú neschopnosť?
> Ako zostaviť plán financií?
> Ako riadiť výdaje tak, aby neohrozili solventnosť firmy?
> Ako zabezpečiť, aby zisk nebol len položkou v účtovníctve?
Adminkontá prinášajú do riadenia kontrolu nad financiami a finančnú stabilitu.
Komunikácia – firemný systém
Organizácia je živá len do takej miery, do akej dokáže efektívne komunikovať.
Je to pre nás tak prirodzené, že sa s tým vlastne ani nezaoberáme. Ale!
> Viete, že jednou z najväčších bŕzd vo firme je práve zlá, neúplná alebo žiadna komunikácia?
> Aká je skutočná úloha komunikácie vo firme?
> Ako teda nastaviť jej pravidlá?
> Viete, aký je skutočný a úplný vzorec komunikácie?
> Ako používať komunikáciu tak, aby sme boli úspešní?
Komunikácia prináša do riadenia efektívnosť, presnosť a porozumenie.
Smernice – uchovávanie skúseností
Ľudia pracujú efektívne vtedy, keď majú jasné smerovanie.
> Poznáte najjednoduchší vzorec expanzie?
> Prečo sa ľudia bránia smerniciam?
> Ako vďaka dobre napísanej smernici dosiahnuť rýchlu pozitívnu zmenu?
> Aké najväčšie chyby sa robia pri písaní smerníc?
> Ako dosiahnuť, aby sa dostali pod “kožu”ľudí a skutočne dodržiavali?
Smernice prinášajú do riadenia firmy jednoduchosť, jednoznačnosť a expanziu.