Autorita… Je to magické slovo, ktoré označuje vysoké schopnosti človeka a každý manažér ju nielen túži, ale aj musí mať, ak chce byť dlhodobo úspešný.
Z technického hľadiska je jej definícia veľmi jednoduchá – je to „stupeň moci alebo práva vydávať príkazy, vyžadovať poslušnosť alebo prevziať kontrolu, ktorá patrí k nejakej konkrétnej práci”.
Ale koľko môže mať odtieňov…
Skúste si predstaviť ľudí, ktorých ste kedy vnímali ako autority.
Čo mali skutočne spoločné? Bolo to len tvrdé presadzovanie príkazov?
Koľko ľudí ste vo svojom živote videli, ktorí mali tú moc dávať príkazy, a predsa ste ich ako autoritu nebrali? Jednoducho to preháňali. A určite boli aj takí, ktorí oficiálne tú moc nemali, a predsa ste ich ako autoritu vnímali.
Ako si teda vybudovať prirodzenú autoritu? Čo je jej skutočnou podstatou? Ako byť niekým, za kým ľudia bezprostredne idú?
Verím, že keď si predstavíte tých ľudí s „prirodzenou” autoritou, nájdete tam dve spoločné veci.
Tá prvá je, že sa zaujímajú…
Zaujímajú sa o svoje okolie, ľudí, prácu a jej výsledky a čo je možné ešte dosiahnuť. A to je prvá podstata ich úspechu. Tu platí vo firme tvrdé pravidlo:
„Základný rozdiel medzi organizáciou, ktorá beží a ktorá zlyháva, spočíva v tom, že v tej úspešnej je jednoducho niekto, kto sa zaujíma o to, čo sa deje v organizácii samotnej.” – L. Ron Hubbard
Toto je úloha manažéra – zaujímať sa a tvoriť porozumenie.
Tou druhou je, že sú schopní vidieť veci, vedia ich pomenovať, majú dostatok vedomostí a skúseností, aby našli optimálne riešenie a aj ho zrealizovali. A to je kompetencia. To je druhá podstata ich úspechu.
Jedno bez druhého nejde.
Môžete mať koľkokoľvek vedomostí a praxe – pokiaľ sa nezaujímate a reálne neviete, čo sa deje, nemôžete robiť optimálne rozhodnutia.
A naopak, môžete sa zaujímať koľkokoľvek, pokiaľ nemáte dostatok vedomostí a praxe ako ich použiť, vaše rozhodnutia nemusia byť efektívne.
Ak teda vyvážene spojíte tieto dve veci, ste schopný vybudovať svoju prirodzenú autoritu.
„Porozumenie a kompetencia spolu tvoria asi najideálnejší charakter vedúceho pracovníka.” – L. Ron Hubbard
Zaujímať sa, vedieť viac o organizácii a jej produktoch a ľuďoch, dávať tie najefektívnejšie riešenia a príkazy a dbať, aby boli dodržané, toto je prirodzená cesta k úspechu.
Toto je cesta, ako sa stať prirodzenou autoritou.
Ak sa vám článok páčil a myslíte si, že by mohol niekoho z vašich priateľov, známych alebo obchodných partnerov inšpirovať, kliknite na zelený krúžok s obálkou a prepošlite mu tento link.
- Ako zvládnuť firmu v panike - 27/03/2020
- V čom by mali byť výnimoční? - 24/02/2018
- TOP 6 článkov 2016 - 13/01/2017
Pridaj komentár